ارتودنسی درمانی است که با کنترل بر طبیعت و فیزیولوژی حرکت دندان ها، دندان های نامرتب  را جابجا کرده و در بهترین، با ثبات ترین و زیباترین موقعیت نسبت به بقیه دندان ها، لب و صورت قرار می دهد. این درمان کاملا با سلامت و فیزیولوژی بدن هماهنگ است و بیش از یک قرن است که به انسان ها اعتماد به نفس و لبخندی جذاب را هدیه می دهد. طی درمان ارتودنسی دندان ها با اعمال نیرو، در طول یا عرض استخوان جابجا می شوند. برای حداکثر سازگاری این جابجایی با بافت های اطراف، حرکات ارتودنسی به آرامی انجام می شوند.این حرکت آهسته باعث شده درمان ارتودنسی نسبت به بقیه درمان های دندانپزشکی زمان بر تر باشد.

انجام کامپوزیت دندان های نامرتب یا به اصلاح علمی تر ونیر کردن دندان ها درمان نسبتا جدیدی است که سعی درپوشاندن و استتار بهم ریختگی و نا مرتبی دندان ها دارد نه درمان نامرتبی و کجی دندان ها. در این روش بسته به شدت نامرتبی دندان ها یا میزان کج بودنشان، میزان مشخصی از مینا یا عاج دندان تراش می خورد و لایه ای از ماده همرنگ دندان روی دندان پوشانده می شود تا دندان ها مرتب به نظر برسند. در روش دیگر به جای تراش دندان و استفاده از لایه نازکی از کامپوزیت روی دندان نامرتب، لایه ضخیمی از کامپوزیت روی همه دندان ها قرا داده می شود تا نامرتبی دندان ها را استتار کند.

کامپوزیت دندان های نا مرتب یا ونیر و لامینیت دندان اگرچه  درمان سریعی است، برای بیشتر افراد دارای نامرتبی  توصیه نمی شود. این درمان می تواند باعث بیش از حد برجسته به نظر آمدن دندان ها، حساسیت دندان و آسیب دائمی به دندان ها شوند. علاوه بر این در صورت استفاده از مواد نامناسب و تکنیک ضعیف باعث می شود که پس از چند سال کامپوزیت دندان رنگ گرفته یا کدر شود و زیبایی خود را از دست بدهد.

امروزه منابع علمی توصیه می کنند که  برای اکثر بیماران دارای بهم ریختگی و نامرتبی دندان ها درمان ارتودنسی انجام شود و ونیر کردن و لمینیت دندان تا حد ممکن به بهم ریختگی های بسیار خفیف یا مورادی همچون فاصله کم بین دندان ها محدود شوند. این رویکرد عوارض لمینیت را برای متقاضیان درمان به حداقل می رساند. لذا به تمام متقاضیان زیبایی دندان توصیه می شود قبل از هرگونه درمان برگشت ناپذیر مانند لمینیت و کامپوزیت دندان نامرتب با متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشکی زیبایی مشورت کنند.

در مطب دکتر بهزاد سالاری متخصص ارتودنسی در تهران با در دسترس داشتن تجهیزات پیشرفته وآخرین تکنولوژی روز دنیا آخرین متد های درمان ارتودنسی برای تمامی سنین ارایه می شوند . شما می توانید  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از خدمات از مشاوره رایگان حضوری و آنلاین به سایت و اینستاگرام ما مراجعه نمایید.