مدت زمان طولانی این باور غلط وجود داشت که درمان ارتودنسی مختص کودکان و نوجوان است و بزرگسالان برای رسیدن به لبخندی زیبا راهی جزتراش دندان ها برای لمنیت یا ونیر کردن ندارند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارایه متد های جدید درمانی، هیچ محدودیت سنی برای درمان ارتودنسی وجود ندارد و تمامی افراد در هر سنی می تواند با درمان ارتودنسی به زیبایی دلخواه و لبخند جذاب دست یابند. علاوه بر آن ارایه شدن  تکنیک هایی که در آن ها طی درمان وسایل ارتودنسی دیده نمی شوند باعث شده برای آن گروه از بزرگسالان که روی دیده شدن وسایل ارتودنسی در دهانشان حساس هستند، رسیدن به بهترین نتایج از همیشه در دسترس تر باشد.

اگرچه درمان ارتودنسی در تمامی سنین امکان پذیر می باشد، اما روش درمان دربزرگسالان با درمان های رایج ارتودنسی متفاوت بوده ونیازمند متخصص ارتودنس با دانش و مهارت اختصاصی این گرایش می باشد.

در بزرگسالان به دلیل آسیب پذیر بودن ساختارهای نگه دارنده دندان ها و تحلیل استخوان نگه دارنده دندان ها معمولا نیاز به استفاده از نیروهای بسیار سبک با گشتاور بالا می باشد. این موضوع در کنار کاهش سوخت و ساز استخوان و افزایش تراکم آنها در بعد از دوره نوجوانی باعث میشود که حرکت دندان ها توسط ارتودنسی کندتر شوند و در نتیجه طول دوره درمان بزرگسالان به صورت میانگین نسبت به نوجوانان بیشتر باشد.

پیشرفت های تکنولوژیک این امکان را فراهم ساخته اند تا با افزایش متابولیسم استخوان، افزایش خونرسانی و کاهش موضعی دانسیته استخوان، حرکت دندان ها حین ارتودنسی را تسریع شده و در نتیجه طول دوره درمان ارتودنسی بزرگسالان را کاهش یابد. این تکنولوژی ها اگرچه هزینه بر هستند ولی با کاهش طول دوره درمان ,  و افزایش سلامت انساج حمایت کننده دندان، باعث بالا رفتن کیفیت درمان بزرگسالان و افزایش رضایتمندی
آن ها می شود.

برخی از این تکنولوژی ها و متد های نوین برای کوتاه کردن دوره درمان عبارتند از:

-استفاده از لیز های کم توان برای تحریک فعالیت سلولی مانند  Ortho PulseTM

-استفاده از دستگاه هایی که با لرزش های کنترل شده در دندان ها متابولیسم استخوان را افزایش می دهند مانند AcceleDentTM

-استفاده از تکنیک  MicroPerforationدر مراحل مختلف، که در آن با ایجاد سوراخ های کوچک در استخوان حمایت کننده دندان، باعث افزایش واسطه های التهابی برای حرکت دندان می شود مانند تکنیک PropelTM

-استفاده از نور جهت دهی شده با طول موج مشخص به منظور تحریک فعالیت سلولی بافت های احاطه کننده دندان ها مانند BioluxTM

– استفاده از امواج اولتراسونیک کم توان به منظور افزایش خونرسانی و فعالیت سلولی در بافت های احاطه کننده دندان  به منظور افزایش بازپروری استخوان مانندSmileSonica AevoTM

-در نهایت تکنیک های مختلف کورتیکوتومی که نوعی جراحی موضعی همراه با کنار زدن لثه هست و در در آن شیار های کوچکی روی استخوان آلوئول ایجاد میشود تا واسطه های شیمیای حرکت دندان را افزایش دهد.

برای کوتاه تر کردن دوره درمان و افزایش رضایت مندی جوانان و بزرگسالانی که تصمیم به درمان ارتودنسی دارند، آخرین تکنولوژی ها و متد های درمانی روز دنیا در مطب تخصص ارتودنسی دکتر بهزاد سالاری گردآوری شده اند. ما متعهد هستیم دانش روز دنیا را برای افزایش کیفیت و رضایت مندی شما عزیزان به کار بریم.