یکی از بزرگترین اختلاف نظر ها در درمان های ارتودنسی روش ایجاد فضا برای برطرف کردن نامرتبی دندانهاست. برای ساده تر شدن فهم این مطلب اتاقی را تصور کنید که برای 15 صندلی گنجایش دارد ولی در آن16 صندلی به صورت بهم ریخته روی هم قرار داده شده است، اگر ما تصمیم داشته باشیم صندلی ها را به صورت منظم در اتاق کنار هم بچینیم دو راه حل خواهیم داشت. اول اینکه یک صندلی از صندلی های قبلی را از اتاق خارج کرده تا فضایی برای مرتب کردن بقیه صندلی ها به دست آید. در راه حل دوم باید ابعاد اتاق را بزرگتر کرد تا فضای کافی برای مرتب چیدن هر 16 صندلی به دست آید. در این مثال اتاق نقش استخوان نگه دارنده دندان ها را دارد و صندلی ها نقش دندان ها را دارند. اگر بخاهیم نامرتبی دندان ها را برطرف کنیم دو راه داریم یکی اینکه قوس نگه دارنده دندان را بزرگ کنیم یا اینکه دندان هایی را از قوس خارج کنیم تا از فضای بدست آمده برای مرتب کردن دندان ها استفاده شود.

هر کدام از دو روش ذکر شده مزایا و معایب خود را دارند. درمان کشیدن معمولا سریعتر انجام می شود و دغدغه کمتری در مورد ثبات نتایج به دست آمده توسط آن وجود دارد، اما در برخی از بیماران می تواند باعث عوارض نامطلوب در نمای لب ها و صورت شود. از طرف دیگر درمان ارتودنسی بدون کشیدن اگرچه طولانی تر و پرهزینه تر است و احتمال فشار به بافت های نگه دارنده دندان را دارد ولی باعث حفظ و نگه داری همه دندان ها در قوس فک می شود.

در برخی بیماران تنها راه حل درمان ارتودنسی کشیدن دندان است و در برخی دیگر موارد تنها راه درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان است. اما در بسیاری از بیماران هر دو نوع درمان برای بیمار امکان پذیر است. در این شرایط متخصص ارتودنسی بر اساس تجربه و تجهیزات موجود بهترین روش را برای درمان بیمار انتخاب می کند.

با توجه به حساسیت بیماران در مورد نکشیدن دندان هایشان و نگهداری حداکثری دندان آن ها برای درمان ارتودنسی، پیشرفت های تکنولوژیکی بسیاری به ارتودنسی عرضه شد تا با به روز کردن تکنیک ها و متد های درمانی امکان بیشتری برای درمان بدون کشیدن بیماران فراهم شود. یکی از این متد های جدید درمان ارتودنسی توسط براکت های سلف لیگیت (به عنوان مثال براکت های دیمون) می باشد. در این روش درمانی نیروهای بسیار کم وارد شده از طریق براکت های سلف لیگیت، تعادلات دندان و انساج دهان را عوض کرده و اجازه بزرگ شدن قوس استخوانی نگه دارنده دندان ها، بدون آسیب به بافت های نگهدارنده، را فراهم می کند.

تکنولوژی ها و متدهای دیگر از همچون مینی پلیت ها، دیستالایزر ها، دستگاه های فیکس فانکشنال و تکنیک های فعال سازی استخوان و انساج حمایت کننده دندان برای توانمند سازی متخصص ارتودنسی برای درمان  بیماران پیچیده تر بدون کشیدن دندان ارایه شده اند. این متدها گران و پیچیده هستند و توسط متخصصینی ارایه می شوند که به صورت اختصاصی روی استفاده از آن ها فعالیت کرده باشند داشته باشد.

در مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر بهزاد سالاری، تمرکز اصلی ما روی درمان های بدون کشیدن دندان است. برای نیل به این هدف تجهیزات به روز دنیا از جمله انواع براکت های سلف لیگیت، مینی پلیت ها، دیستالایزر ها، دستگاه های فیکس فانکشنال و تکنیک های فعال سازی استخوان گرد آوری شده تا در کنار دانش روز دنیا رضایت شما عزیزان را فراهم آورد. این مجموعه کامل از تجهیزات به ما این توان را داده که درمانی با بالاترین کیفیت و در سطح به روز ترین مراکز درمانی ارتودنسی دنیا به مراجعه کنندگان گرامی ارایه کنیم.