ارتودنسی پیشگیری در کودکان : در رشته ارتودنسی نیز همانند بقیه حوزه های پزشکی، پیشگیری بهتر از درمان است. در بسیاری از کودکان می توان با استفاده از وسایل ساده و درمان های بسیار کم هزینه در دوره دندان های شیری از به وجود آمدن یک مشکل شدید دندانی در نوجوانی و بزرگسالی پیشگیری کرد.

یکی از شایع ترین علل نامنظمی و بهم ریختگی دندان های دایمی نبود فضای کافی برای رویش آن ها در مسیر و جای صحیح است. کمبود فضای غیر ارثی می تواند در اثر تنگی فک، ترتیب نادرست افتادن دندان های شیری، پر شدن فضای دندان شیری توسط دندان پشتی یا جلویی، زود از دست رفتن دندان شیری،رویش دیرهنگام دندان دایمی و جهت یا زمان نادرست رویش دندان دایمی ایجاد شود. متخصص ارتودنسی که دانش و تجربه کافی از ارتودنسی پیشگیری را داشته باشد، می تواند با مداخله پیشگیرانه در زمان مناسب  از بروز این مشکلات جلوگیری کرده یا شدت آن ها را به صورت محسوسی کاهش دهد.با استفاده از مداخلاتی همچون کنترل رویش دندان های دایمی،  افتادن دندان های شیری و مدیریت فضا در سنین کودکی و اوایل نوجوانی  می توان با کمترین هزینه و بدون نیاز به ابزار های پیچیده ارتودنسی از درمان های پیچیده و پرهزینه در دوران  جوانی و بزرگسالی پیشگیری کرد. بدین منظور بهتر است تمامی کودکان از سن 8 سالگی تحت معاینه متخصص ارتودنسی مسلط به ارتودنسی پیشگیری قرار بگیرند تا زمان مناسب برای پیشگیری از مشکلات دندانی را از دست ندهند.

جنبه دیگر ارتودنسی پیشگیری، جلوگیری از ایجاد مشکلات اسکلتی فک و صورت در جوانی است. درصورت تشخیص در زمان مناسب، متخصص ارتودنسی مسلط به ارتودنسی پیشگیری می تواند از اکثر ناهنجاری های اسکلتی فک و صورت جلوگیری کند. کوچکی فک بالا و بزرگی فک پایین باید در سنین اوایل دبستان تحت کنترل قراربگیرند و کوچکی فک پایین و بزرگی فک بالا معمولا در اواخر دوران کودکی و اوایل دوران نوجوانی تحت کنترل قرار می گیرند. مداخله های پیشگیرانه در سنین مناسب با هزینه بسیار پایین می تواند به راحتی از درمان های گران قیمت و پیچیده جراحی فک به همراه ارتودنسی پیشگیری کنند.

سال ها این دید اشتباه وجود داشته است که برای درمان ارتودنسی باید تا در آمدن دندان های دایمی صبر کرد. متاسفانه در این زمان تقریبا امکان پیشگیری از بیساری از مشکلات دندانی و فکی از بین رفته است و تنها راه پیش روی بیمار درمان های مختلف ارتودنسی و جراحی می باشد. همانطور که در بالاتر ذکر شد تشخیص در زمان مناسب می تواند هزینه ها، پیچیدگی، شدت و طول درمان را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

ما در مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر بهزاد سالاری معتقدیم که در ارتودنسی همیشه پیشگیری بهتر، کم هزینه تر و پایدار تر از درمان است، بر همین اساس تاکید خود را بر پیشگیری در کودکان و نوجوانان گذاشته ایم تا با مداخلات کم هزینه و کوتاه مدت در سن مناسب جلوی درمان های طولانی و گران در بزرگسالی را بگیریم.