شاید شما هم جزء بزرگسالانی باشید که سالهاست نسبت به نامرتبی دندان های خود دل چرکین بوده و مدت هاست که در فکر جذاب تر کردن لبخند خود هستید. باور نادرستی در جامعه و حتی برخی دندانپزشکان وجود دارد که درمان ارتودنسی فقط در کودکان و نوجوانان کارآمد است و برای درمان نامرتبی دندان ها و اصلاح فرم لبخند در دوران بعد از نوجوانی راهی جز تراش دندان یا لمینیت کردن آن وجود ندارد. اگرچه استفاده از لمنیت یک راه سریع برای درمان نامرتبی دندان هاست،  متاسفانه این روش اغلب اوقات پرخطر ترین و آسیب رسان ترین متد برای رسیدن به دندان هایی مرتب و لبخندی زیباست.

در پاسخ به این سوال که آیا درمان نا مرتبی دندان ها توسط ارتودنسی محدودیت سنی دارد، باید با قاطعیت گفت خیر. هیچ گونه محدودیت سنی برای  درمان نامرتبی دندان ها توسط ارتودنسی وجود ندارد و امکان درمان در دوره جوانی، میانسالی و حتی دوران سالخوردگی وجود دارد. اگرچه امکان درمان های ارتوپدی اسکلت فک و صورت (مانند افزایش یا کاهش رشد فک بالا و پایین) بعد از دوره نوجوانی بسیار اندک می باشد.

در دوره کودکی و نوجوانانی به دلیل وجود پتانسیل رشدی، سوخت و ساز استخوانی مطلوب و سلامت بافت های حمایت کننده دندان، درمان ارتودنسی معمولا سریع تر و کاملا قابل پیش بینی است. بعد از این دوران به دلیل پایان یافتن رشد، از دست رفتن تعدادی از دندان ها، بیمار های لثه و تحلیل بافت های حمایت کننده دندان ها درمان ارتودنسی پیچیده تر شده و برای حرکت بدون خطر و کنترل شده دندان ها نیاز به استفاده از تمهیدات خاص، نیرو های کنترل شده و طرح ریزی ویژه درمان ارتودنسی می باشد. لذا درمان ارتودنسی در بزرگسالان بهتر است توسط متخصص ارتودنسی آموزش دیده برای این نوع درمان ها انجام شود.

در گذشته تنها ابزار در دسترس برای درمان بزرگسالان براکت های فلزی بودند که روی دندان های چسبانده می شدند. این وسایل برای درمان بزرگسالان بسیار کارآمد هستند اما  به دلیل دیده شدن آن ها حین لبخند، مورد پسند برخی از بزرگسالان نبودند، خصوصا برای افرادی که موقعیت اجتماعی یا شغلی آن ها نیاز داشت که براکت های ارتودنسی در دهانشان دیده نشود(مانند بازیگران یا مجریان تلویزیون). با پیشرفت تکنولوژی براکت های سرامیکی و کامپوزیتی برای درمان این گروه از بزرگسالان معرفی شد. این براکت ها همرنگ دندان بوده و میزان دیده شدن آن ها حین لبخند بسیار کم است. آخرین پیشرفت تکنولوژی در درمان ارتودنسی برای افزایش زیبایی حین درمان تکنیک های ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی نامرئی توسط کلیر الاینر ها (کمپانی اینویز الاین) می باشد که در آن ها تقریبا حین درمان ارتودنسی هیچ وسیله ای روی دندان ها دیده نمی شود.

در مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر بهزاد سالاری، آخرین تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا در کنار بالاترین سطح دانش قرار داده شده تا خدمات تخصصی ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت به منظور به حداکثر رساندن رضایت مندی افراد متقاضی درمان در هر سنی، رائه شود.